Evaluering

Torsdagskvelden hadde vi ei evaluering av påskesendingane. Det synte seg at alle var godt nøgde. Begge kveldane hadde vi ein triveleg tone i studio og tekniske rom, sjølv om det sjølvsagt var travelt. Vi meinte at mykje av grunnen til det var at vi hadde fått eit godt teknisk opplegg.

**Helsingar**
Når helsingane går på sms rett inn i studio, sparar ein papir og intern kommunikasjon. Tre av fire helsingar kom på sms i år. Vi hadde og folk som tok imot helsingar på telefonen. Desse vart skrivne ned som epost og sende inn i studio, noko som og reduserte papirflaumen. Det var jo svært mange helsingar, og det var ikkje råd å finne musikkynskje, så musikken hadde vi funne på førehand og det fungerte og greitt.

**Loddkjøp**
Mykje av loddkjøpet kom og på sms i år. Det systemet fungerte også godt. No er rekningane sende ut og til no har vi fått inn 100.000 av dei 173.010 som vi selde for. Premiane er gått ut, og vi har ikkje høyrt noko om problem. Systemet med gåvekort er populært hjå dei næringsdrivande, for då får dei kunder inn i butikkane.

**Dagen**
Vi vurderer å flytte sendinga frå 1. påskedag til laurdagskvelden. Det er svært mange som reiser nedover alt på 1. påskedag, og vi ville gjerne nå flest mogleg. Dette kjem vi til å snakke meir om, men alle som var på møtet, meinte at det hadde vore ein god ide, sjølvsagt under føresetnad at vi fekk dugnadsgjengen til å vere med denne kvelden.

**Programmet**
Det er viktig å ha dei to timane før Open sending, så vi vil halde på dei. Nyhetsmeldingane frå Setesdølen er flotte å ha med i sendinga, så dem må vi halde på. Det same gjeld Påskebodskapen. Det var rett å redusere innslaga med sextelefonen i andre sendinga. Samarbeidet med Maxi Catering var bra, men det fungerte jo ikkje heilt etter planen påskedag, for då var det ingen som sende inn svar. Dermed vart det bare trekt premiar skjærtorsdagen.

**Teknisk utstyr**
Til denne sendinga hadde vi fått nye hovudtelefonar med mikrofonar. Det var eit system som fungerte godt. Eg har alt nemnt nettverket som gjorde at ein kunne sende helsingar og epost like inn i studio. Det var gode hjelperåder.

Takk til alle som var med.

Rønnaug Torvik i Operakoret

I samband med innviinga av Den Norske Opera er det etablert eit kor med representantar frå dei fleste kommunane i Noreg. Valle har ingen representant med, men Rønnaug Torvik frå Bykle har fått plass i det 450 stemmers store koret. Det var opprinneleg plan at det skulle vore endå større, men ein meinte at det vart for tungt for konstruksjonen om det kom 150 songarar til.

Det dei skal syngje er Slavekoret frå Nebukadnesar av Verdi. Eg måtte til dansk wikipedia for å finne ei lenke til denne operaen, http://da.wikipedia.org/wiki/Nabucco

Onsdagskvelden hadde Øyvind Jacob ein prat med Rønnaug om arbeidet før konserten. Dei hadde hatt ei samling i Oslo og øvd på stykket, og i dag reiste ho inn for å gjere siste finpussen saman med alle dei andre.

På denne måten fekk Rønnaug høve til å vere med på ei historisk hending. Om ein skulle kjøpe billett, måtte ein vere sponsor med minst 250.000 kroner i sponsoravtalen. Og bare 200 ordinære billettar var til sals.

Heldigvis vil ein kunne sjå det på NRK1 laurdagskvelden. Rønnaug meinte det skulle sendast om lag klokka 21.15, så her er det bare å setje seg ned og fylgje med i programmet.

Rønnaug fortalde og at dei sundag skulle få omvisning i huset før dei dreg heim att, og at ho gledde seg til det, for om ein reiser inn som vanleg gjest til ei framsyning, får ein ikkje høve til slikt.

Vi kryssar fingrar for henne og ynskjer god tur og god sang.

Sesongfinale i Brokke

I kveld hadde Øyvind Jacob med seg Jan Woitaczeck til å fortelje om Sesongfinalen i Brokke. Det var to entusiastiske herrar som snakka saman, ikkje minst om Brokkespranget, eit arrangement som minner om Ta Sjansen, og som Øyvind og kalla det i det han kalla forsnakking. Eg skal ikkje sjølv referere det dei sa, men siterer frå

**Brokke sitt nyhetsbrev om sesongfinalen**

Brokkespranget – DU er utfordret!

Du er herved utfordret til å delta i Brokkespranget til lørdag! Fra kl. 13.00 arrangeres “Brokkesparnget”. Vi er på utkikk etter den største våghalsen på alpinsenteret. I bunnen av bakken lager vi to vannbasseng. Et for barn og et for de eldre. Her er målet å ta seg fart i bakken og komme seg over vannbassenget på ski, snowboard eller andre fremkomstmidler. Vær kreativ! På slutten av dagen blir de største våghalsene premiert. Her spiller bekledning og originalitet like stor rolle som stilen over vannet, så finn frem kostymene! Det er også muligheter for bedrifter å profilere seg ved å delta.

Håper at velforeningene for hyttefeltene på Brokke tar tak i dette og stiller til kamp! Her skal feltets ære forsvares!

Afterski

Kl. 16.30 åpner vi dørene til party-teltet. Her blir det servert mat og drikke til god musikk fra DJ Jagedal. Det blir også servert alkoholholdig drikke i et eget avgrenset område.

Konsert med Lady B Goode & DJ Jagedal

Fra kl. 19.00 er det billettplikt. Det vil si at man må løse billett for å oppholde seg i teltet. Billetten koster kr 200,- og kan forhåndsbestilles på nett. Det er også muligheter for å bestille billetter ved inngang.

I løpet av kvelden kommer det svenske bandet Lady B Goode opp på scenen. Bandet regnes som et av Sveriges beste coverband og spiller alt fra rock, pop, listemusikk og disco med glimt i øyet. Dette blir garantert en uforglemmelig opplevelse når blant annet punk og hardrock tolkes på trekkspill. Mellom slagene sørger DJ Jagedal for god stemning. Her blir det skikkelig Brokke ‘n Roll! Alkoholserveringen avsluttes kl. 01.00.

Festbuss for de lokale!

Det blir satt opp busser som frakter de lokale fra Valle Kommune hjem. Foreløpig er det satt opp to avganger fra alpinsenteret. Denne første bussen er planlagt å gå i ett-tiden, mens den andre bussen går rundt klokken to. Så her er det ingen unnskylding for lokale til å ikke stille opp til fest!

Brokke Alpinsenter ønsker deg velkommen til avslutning!

Lady B Goode si heimeside er her: http://www.ladybgoode.nu/

Program 8. og 9. april 2008

**Tysdag 8. april**

Ansvarleg: Harald Haugland

18:00 Kvarteret
18:15 Over ein open Bibel. Irene Krokeide
18:30 Noreamagasinet
19:05 Møteplassen
19:30 Valle kyrkjelyd om årsmelding og planar. Sissa Ringstad
20:30 Postludium ved Niklos K. Besteland. Musikk frå fransk Barokk.
21:00 Kyrkjebakken

**Onsdag 9. april**

Ansvarleg: Øyvind Jacob
Teknikar: Gudrun Rysstad
Telefonvakt: Anna Rysstad og Bjørg Ragnhild Trydal Jansen
Open sending: Jorunn Lund Harstad

18:00 Aktuell time
19:00 Kommunen informerer. Driftssjef Ingvar Nes
19:30 Tankar frå Bibelen. Torleif B. Harstad
20:00 Bjørgulv T. Berg har gjester med i studio. Emnet var Johnny Cash, og han hadde med seg sokneprest Arne Skare denne timen.
21:00 Open sending med Jorunn Lund Harstad og Kåre Rike

Ring inn musikk og helsingar, telefon 379 37577

18:00 Akte

Lusekofter ein gong til

Av og til får eg kommentarar som det høver å dele med dykk som les bloggen. Det er som oftast i samband med program eg har hatt i Valle Radio, og sist onsdag hadde eg Annemor Sundbø på tråden frå Danmark.

**I ein epost til meg skriv Annemor Sundbø:**

Jeg leser at du spurte om jeg hadde hatt foredrag i Valle. Jeg har hatt et foredrag om lusekofta på Bygdekvinnelagets julemøte for 10 år siden. Jeg tror jeg har hatt et foredrag på Setesdalsmuseet for 14 år siden om “Ånden i Fillehaugen” og et om “Moseid’s tegnetråd” i fjor. Forresten hadde jeg jo fordrag på Rysstad på spelemannsmøte i forfjor, så det er ikke så reint ille. Jeg har vært mange ganger i Bykle og på Hovden med foredrag.

Det er jo utrolig hva slags fokus som er på strikkekofter for tida. Nå har også Mac the Knive “Tovlvskillingsoperaen” stilt i gangsterlusekofte…….. Jeg synes ihverfall det er morsomt å bli sitert i forbindelse med koftehistorie. Og så fikk jo burka-skulpturen “Intergrering” omtale som “Burka fra Setesdal og “Setesdalburka” og tok oppmerksomheten fra gangsterkoftene for en liten stund.

Lykke til med Valle radio og takk for innsatsen. Beste hilsen fra Annemor

**Ein sprudlande samtalepartnar**
Annemor er ein sprudlande samtalepartnar. Det er aldri nei når eg bed om ein kommentar, og ho har vore med mange gonger i Valle Radio. Og sjølv om ho har hatt fleire foredrag i Valle, har ho altså ikkje vore her i regi av Folkeakademiet. Kanskje det var noko å tenke på til Kulturveka 2008. Mange samarbeidspartnarar kunne å spele på lag med for kulturvekekomiteen om ein inviterer Annemor.

Menighetshuset i Valle

Sundag kveld 6. april var det årsmøte i Valle og Hylestad kyrkjelyd. Det var på Soknehuset på Rysstad, og om lag 30 personar var møtt fram. Dei fekk høyre Rolf Erik Homme syngje Hank Williams-songar http://no.wikipedia.org/wiki/Hank_Williams, prostidiakon Per Emanuelsen tale om Respekt, raushet og gode planer. Det var stelt til kake- og dessertbord, så dei 30 deltakarane hadde det godt i så måte.

Hovudsaka var truleg spørsmålet om sal av Menighetshuset i Valle. Dette var ei sak som kom opp for fleire år tilbake, i lys av at det må gjerast noko om huset skal tilfredsstille dei krava som vert stilte no. Mange har etter kvart arbeidd for at ein heller skal selje huset og byggje eit nytt hus nær kyrkja, slik at ein kan få sambruk utan så lang avstand mellom dei to husa. Med tanke på kyrkjekaffe, sundagsskule, konfirmantundervisning, møteverksemd, men og kontor til dei tilsette, hadde eit hus der vore interessant.

Eit anna tilhøve er at det no er realistiske planar om sykkelsti mellom sentrum og skule. Det vil ta ein del av parkeringsplassen ved kyrkja, så det kan vere aktuelt å få ny parkeringsplass nord om kyrkja. Ved store gravferder er det på ingen måte plass nok til bilane, så det trengst.

Det var ei orientering av Gro Haatveit Hovet, som er leiar i soknerådet. Ho vart supplert med informasjon frå Torleif B. Harstad og soknepresten. Kjetil Kyrvestad hadde fleire innlegg, han var oppteken av tilhøve rundt tomta, men Torleif kunne fortelje at dette no var ordna og at det heile var tinglyst. Kjetil vona at eit nytt hus kunne verte til velsigning, og med det vart det samrøystes vedteke at kyrkjelyden ikkje hadde noko mot at huset vart seld om tilhøva la seg til rette.

Med det er ein kome eit steg vidare i saka. Men ein har ikkje gjort noko konkret vidare enno, så kva som vil skje, vil tida vise.

Gullklokke og ymist anna

I onsdagssendinga var Torleif B. Harstad med og fortalde om årsmøtet i Coop Valle BA, som skulle vere same kvelden. I daglegtale seier nok dei fleste Valle Handel framleis, men no er det eit par år sidan butikken bytte namn og vart ein integrert del av Coop, sjølv om dei står som eigen butikk og ikkje er inne under paraplyen på Sørlandet, slik som Rysstad samvirkelag er.

Torleif kunne fortelje at medan ein før hadde hatt auksjonar som hadde vore svært populære, var dei no gått over til å gje alle som møtte fram på årsmøtet eit gratislodd til eit lotteri med svært fine gevinstar. På årsmøtet fekk Ingrid Brottveit gullklokke etter 30 år i butikken.

Vi gratulerer, eller som det heiter på engelsk: Congratulations. Det var melodien vi spelte etter at Torleif hadde vore i studio.

**Leif Kvinlog og Folkeakademiet**
Sist veke var det årsmøte i Folkeakademiet, og leiar Leif Kvinlog kom for å fortelje korleis det hadde gått. Folkeakademiet har både einskildmedlemer og organisasjonar som medlemer, og dei hadde vore 8 personar til stades på møtet. Ettersom Leif har fått seg jobb som rektor på Laudal skule, ein barneskule i Marnardal kommune, flytter han frå Valle i år. Difor vart Malmfrid Nyborg Homme, som har vore nestleiar i Folkeakademiet, vald til ny leiar. Leif har og vore leiar i Agder, men i fjor gjekk han ut av fylkesstyret. Her er lenke til Folkeakademiet på wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Folkeakademiet

I 2007 hadde Folkeakademiet i Valle 14 arrangement med eit snitt på vel hundre deltakarar på kvart. Det største arrangementet hadde dei på Protestfestivalen i Kristiansand, med over 300 deltakarar.

**Lusekofte**
Medan Leif var i studio, tok vi ein telefon til Annemor Sundbø, som var i Danmark og heldt foredrag om Tråden i fillehaugen i ein organisasjon som tilsvarar Folkeakademiet, dei kallar det Aftenskolen. Bakgrunnen var den interessa som det har vore for lusekofter i avisene siste tida. Annemor meinte det var godt med PR for strikka plagg, den siste tida hadde ho hatt mange spørsmål frå aviser og etermedia. Den onsdagen hadde ho fått spørsmål om vere med i Frokost-TV, men det kunne ho ikkje, ettersom ho var i Danmark. http://no.wikipedia.org/wiki/Annemor_Sundbø

Då vi hadde lagt på, kom eg til å spørje Leif om Annemor hadde vore i Folkeakademiet i Valle, men det hadde ho ikkje. Han meinte det kunne vore interessant å engasjert henne til ein turne på Agder og.

**Sentrumsutvikling**
Det var sentrumsutvikling som sto på dagsorden i siste del av den aktuelle timen. Ørnulf Hasla hadde laga eit intervju med dei som skulle ha møte i kommunestyresalen denne onsdagskvelden. Vi skal prøve å kome tilbake til det. Her er url til Valle kommune si melding om møtet: http://www.zootme.com/vallefolkemote/

Realitetsorientering (RO)

REALITETSORIENTERING (RO) ER EN KOMMUNIKASJONSFORM SOM I STØRST MULIG GRAD ER ORIENTERENDE OG INFORMASJONSGIVENDE. Den anvendes overfor eldre som har mistet – eller er i ferd ved å miste sin orientering om tid og sted, hvem som heter hva, hva gjenstandene skal brukes til osv – det skremmende og ofte tiltagende tapet av kontakt medtilværelsen (Heap, 1994:107).

Det er en måte å tale til eldre med hukommelsestap på for å støtte orienteringsevnen deres på, d.v.s. det er en samtaleteknikk. Det er forskjell på å si: “ Idag får du besøk,” og å si: “Nå er det kveld, og din yngste datter Merete kommer på besøk.”

Intensjonen med en slik måte å snakke på er å møte den forvirrede eldres behov for å bli minnet om hva ting og handlinger heter osv. Det er uhyre få hukommelsesskadde som klarer åbe om hjelp til dette. Faren eksisterer for at de enten avviser kontakt, eller blir resignerende og mutte. RO som kommunikasjonsteknikk reduserer sannsynligheten for at disse to meget destruktive forsvarsmekanismer tas i bruk (Heap, 1994:108).

Det er viktig å understreke at samtaleformen kun må brukes overfor eldre som alleredehar vist tegn på problemer med orientering og hukommelse. Som samtaleform til velfungerende eldre er den uegnet og unødvendig og kan virke anstrengt og infantiliserende. Når man bruker RO, er det en forutsetning at det dreier seg om en respektfull og kontaktsøkende arbeidsform. Det er alltid en fare for at slike enkle teknikker kommer til uttrykk som noe automatisk og påklistret. Hensikten med RO er å berike og utvideomsorgsarbeiderens kontaktforhold med den eldre klienten, ikke gjøre dette tilnedlatende rutine.

INFANTILISERING
Det er ganske alminnelig at vi overreagerer på de tidligste tegnene på forvirring og hukommelsessvikt. Eldre mennesker betraktes ofte som ubehjelpelige og umyndige når det i ganske kort tid har vist tegn på forvirring og hukommelsessvikt, selv av lettere grad. -Det skal noen ganger lite til før familien eller fagpersonell avskriver den eldre som ikke-fungerende, sier Heap (1994:89).

Dette kan skje selv om den eldre er rasjonell mesteparten av tiden. Dermed avsluttes forsøkene på å kommunisere, eller det anvendes et kommunikasjons-forhold som egner seg til barn. Hva kan gjøres? Se side 91 i Heap.

Kilde: Ken Heap: SAMTALEN i eldreomsorgen Kommunikasjon. Minner. Kriser. Sorg Kommuneforlaget 1994

REMINISENS = minneaktivitet
Det hersker/har hersket en nokså diffus, men skjebnesvanger oppfatning hos folk flest om at eldre menneskers minneaktivitet, deres sporadiske eller stadige opptatthet av fortiden, er tegn på forvirring eller reduksjon. Det betraktes på en eller annen måte som et truende signal om mentalt forfall (Heap, 1994:123).

I de senere år har fagfolk med interesse for eldreomsorg begynt å forholde seg til reminisens på en annen måte. De har begynt å forstå mere av dens betydning. De har også begynt å utvikle måter å gi tilbakemelding på som ikke bare viser respekt, men som kan bidra til den eldres sosiale og psykiske helse.

BETYDNINGEN AV REMINISENS:
Det er av stor betydning at eldre mennesker kan holde fast ved sin egen fortid og er i stand til både å erindre det trivielle og det store som har skjedd i fortiden. Det er dette som har utformet og preget den enkeltes spesielle integritet. Det er på denne bakgrunn vi må lære å betrakte reminisens som en funksjon som i høy grad er integritets-bevarende.

Gjenkallelse og formidling av tilbakelagte opplevelser er ikke planløst snakk for å slå tiden ihjel. Reminisens er en tjenlig og nødvendig aktivitet (Heap, 1994:130).

Reminisens representerer et forsvar mot angrep på egen identitet på et tidspunkt i livet hvor opplevelser av egen identitet, egenverd og selvstyring er alvorlig truet. Heap sier at vestlige industrilands samfunnstradisjoner overfor gamle mennesker lammer deres selvrealisering,deres selvstyring, deres uavhengighet og deres videre utvikling (Heap, 1994:130).

Våre tradisjoner tildeler gamle mennesker roller av en slik passivitet og infantilitet at både funksjonsevne og psykisk helse hos mange risikerer å bli underminert i alvorlig grad (ibid).

Reminisens øker i situasjoner som oppleves som truende, ikke minst i overganger av ulik karakter. Forskning har vist at det er sammenheng mellom reminisens og fravær av depresjon(Heap, 1994:137).

NB!
Når det gjelder demente må man ofte være varsom ved å ta initiativ til bruk av minneaktivitet. Det kan vekke vonde minner om tap og nederlag. Det kan også være svært energikrevende for pasienten. Bruk av minneaktivitet er både avhengig av situasjon,av hvilke symptomer og problemer den eldre har, og hvor fremskreden sykdommen er.

Ovanståande tekst er ein del av eit større notat brukt ved undervisning på Høgskolen i Oslo. Lenke til teksten: http://www.su.hio.no/adm/undervisning/h03/Stabell_280803.pdf.

Kommunen informer 2. april 2008

Denne kvelden skulle Unn-Merethe Nordby vore med i Kommunen informerer. Men noko hadde kome på for henne i dag, så Ingvar Nes kom i staden. Men han hadde med seg fleire saker som var relatert til avdelinga:

**Transport**
Det har vore vanskeleg med transport til dagsenteret 118b, som er eit samarbeidsprosjekt mellom Psykisk Helse og Habilitering. På dagsenteret 118b har dei nyleg innreidd loftsetasjen, slik at det skal verte betre plass for brukarane, og det syner seg at det er så stor etterspurnad etter eit slikt tilbod at ein har lyst etter miljøarbeidar i halv stilling.

Men det har og vore vanskar med transport generelt i kommunen etter at Gunnar E. Helle gav opp drosjekøyringa. Med bare eitt løyve i kommunen har det vore vanskeleg å rekke over alle. Men no er det kome ein bil til hos løyvehavaren som er att, og han har fått ein sjåfør ekstra, så no er det von om at situasjonen skal betre seg.

**Demens**
Det er oppretta eit demensteam som skal lage rutinar for utgreiing av demenssjukdomar. Teamet er breitt samansett med lege, fysioterapeut, vernepleiar og sjukepleiar. Dei skal gje kommunen sine innbyggjarar informasjon om demens og syte for at det kjem tilbod til personar som er ramma av demens og pårørande. Dei skal og finne gode metodar for utgreiing av demenstilstander og arbeide med å opprette tilbod om dagsenter for brukargruppa. Dagsenter er eit godt middel i mange situasjonar, kunne Ingvar Nes fortelje.

**Kommunikasjon**
I samband med planen for kompetanseheving skal avdelinga ha kurs på Sølvgarden 16. april. Tema er Kommunikasjon med eldre menneske. Føredragshaldaren Ken Heap kjem frå Oslo, han har skrive boka Gruppemetode for sosial- og helsearbeidere, som har kome i mange opplag. Men han har og skrive Samtalen i eldreomsorgenKommunikasjon . Minner. Kriser. Sorg Kommuneforlaget 1994 Den boka kan kanskje vere eit grunnlag for kurset. I eit anna innlegg på bloggen skal eg hente litt stoff frå den boka.

**Ny leiar i Open omsorg**
Monique Jore sluttar i stillinga som avdelingssjukepleiar i open omsorg etter mange år. Ho skal jobbe som sjukepleiar ved sjukeheimen frå 15. mai. Ny i stillinga er Ingebjørg Haugen, som har lang erfaring som sjukepleiar i open omsorg. Ho tek til 1. mai.

**Fem dagars skuleveke**
Ingvar kunne fortelje at administrasjonen innstiller til politikarane å vedta fem dagars skuleveke også i småskulen frå neste år. Grunnen er at Stortinget har vedteke å auke timetalet i norsk, engelsk og matematikk på barnetrinnet. Det vil endre situasjonen for mange som no har lagt opp til å ha fri frå jobb onsdagane for å vere heime med borna. No vil dei vere på skule alle dagar i veka.

Sentrumsplan i Valle

I morgon er det møte om korleis sentrum i Valle skal utformast. Det er i kommunestyresalen i Valle klokka 18.00. Med på møtet vert ein representant for Husbanken og folk frå arkitektkontora Gaia og Grønn Strek. Dei har arbeidd med temaet tysdag og onsdag før møtet, så dei vil ha eit visst grunnlag til å bringe inn element i diskusjonen, men kommunen ynskjer at fleire skal seie si meining.

Leiar i planutvalet, Rune Mikkelsen, fortel til Setesdølen at ein vil dele planen i to og ha ein del som skal arbeide med emnet om sentrumsnære bustadtomter, jamfør etterspurnaden etter slike på møtet som vart overført i Valle Radio i samband med kommunestyremøtet i februar. Den andre delen vil ta føre seg den delen av sentrum som ein kan kalle det offentlege rom, altså det som er handlestaden og møtestaden for folk flest som kjem til bygda.

Eg har bede Ørnulf Hasla om å lage eit intervju om temaet med nokre av dei som kjem utanfrå for denne workshopen, som det heiter på den nynorsken som er nyare enn nynorsk. Det vil verte sendt i den aktuelle timen i onsdagssendinga.